Hvornår skal man poste på de sociale medier?

Benytter du dig af alle kanaler?

Sociale medier er den nemmeste måde at få gratis reklame for små virksomheder, og samtidig en glimrende måde at engagere ens brugere i ens produkt. I dette indlæg vil jeg gennemgå nogle forskellige sociale medier, og hvornår det er optimalt at poste sine opslag.

EDIT: Dette indlæg er for nylig opdateret

Sociale medier er den nemmeste måde at få gratis reklame for små virksomheder, og samtidig en glimrende måde at engagere sine brugere i sit produkt.

I dette indlæg vil jeg gennemgå nogle forskellige sociale medier, og hvornår det er optimalt at poste sine opslag. Er du særligt interesseret i et specifikt medie kan du eventuelt scrolle længere ned. 

Facebook

På facebook er hovedreglen at du skal poste dine opslag i slutningen af arbejdsugen, primært torsdag og fredag. Det skyldes at folk generelt er mere på facebook i slutningen af arbejdsugen. 

Om fredagen er brugerne generelt i bedre humør fordi de nærmer sig weekend. Derfor er de også mere modtagelige overfor dit marketing budskab om fredagen, så husk det når du planlægger dine posts.

Jo mindre folk vil arbejde, jo mere tid bruger de på facebook.

Nu ved du at du skal poste dine opslag i slutningen af ugen, men hvad tid på dagen er det så bedst..

Med facebook kan man poste det meste af tiden fra 9:00-19:00, men det optimale tidsrum er fra 13:00-16:00. Kilder siger forskellige ting, og netop derfor forholder vi os til et bredt tidsrum hvor du kan poste dine opslag.

Jeg vil anbefale dig at besøge det gratis tool fanpagekarma hvor du kan få gratis indsigter om netop din målgruppe på facebook.

LinkedIn

​LinkedIn et genialt værktøj, men det er mere tricky at arbejde med som iværksætter, fordi man primært henvender sig til B2B.

Jeg vil anbefale at man altid poster på linkedin i løbet af arbejdsugen, hvor man kan få fat i virksomhederne, gerne tirsdag, onsdag og torsdag. 

93% of B2B marketers rate LinkedIn as the top B2B social media lead generation source

​Når det kommer til hvornår på dagen man skal poste er der delte meninger. Ifølge AddThis får man flest cliks og shares melem 10 og 11, gerne om tirsdagen. De tal er baseret på data fra 14 millioner brugere. I den anden lejr mener Fannit at man skal poste mellem 7 og 8 om morgenen eller mellem 5 og 6 om eftermiddagen. 

Der er helt generelt enighed om at mandag og fredag er dårlige dage at poste på LinkedIn, så hold det i mente når du planlægger din social media strategi.

Personligt vil jeg anbefale at man tager sig tiden til at undersøge hvem der følger en på LinkedIn, og finder ud af specifikt hvornår man bedst rammer dem.

Twitter

​Når du tweeter er det vigtigt at kende forskel på B2B og B2C. Hvis du bruger twitter til at nå ud til dine kunder, er det vigtigt at lægge dine tweets i weekenden, eller om onsdagen hvis det skal være en hverdag. Hvis du derimod bruger twitter til B2B, fungerer alle hverdagene, men ikke weekenden.

Der er 181% større sandsynlighed for at brugere er på twitter mens de bliver transporteret

by Twitter

Med hensyn til tidspunktet vil jeg anbefale dig enten at tweete klokken 12 eller klokken 18, her er der størst chance for at at folk klikker videre på links. Statistisk set er klokken 17 det tidspunkt hvor der er flest retweets, men det er svært at køre sin strategi omkring det.

Du kan også bruge værktøjet Followerwonk til at beregne det bedste tidspunkt for netop din målgruppe.

Rent subjektivt er jeg ikke stor fan af twitter i markedsføring, men hvis du vælger at benytte dig af det, så sørg for at lægge en gennemtænkt strategi før du går igang.

Google+

Personligt er jeg helt vild med at bruge Google+, desværre er der meget få der benytter sig af det i Danmark, hvilket vi i fællesskab kan lave om på.

Ifølge Buffer som er et social management system, så skal man helst poste sent om morgenen i hverdage. Det vil sige fra 9 til 11 på arbejdsdage.

Hvis du vil vide hvad der er det rigtige tidspunkt særligt for dine følgere, så find det online tool Timing+ hvor du kan få særlige indsigter.

Instagram

Instagram er et af de medier hvor det kan være svært at give helt konkrete råd om hvornår du skal poste dine billeder. Det skyldes at Instagrams brugere generelt er aktive i løbet af hele ugen. Det betyder selvfølgelig også at du ikke løber ind i deadzones hvor man bare ikke må poste.

Jeg har gennemgået flere forskellige kilder, som viser modsigende tal, derfor vil jeg ikke tage dem med her. Jeg vil dog anbefale at mandag og torsdag hvis du skal prioritere nogle dage. Det giver også en naturlig fordeling i løbet af ugen.

Det samme gælder med hensyn til tiden. Du kan poste de fleste tidspunkter i løbet af dagen, jeg vil dog anbefale mellem 15:00 og 17:00, hvor folk får fri fra arbejde. Derudover er 8:00-9:00 også et rigtig godt tidspunkt.

Min hovedregel med instagram er at man skal undgå de tidspunkter hvor folk er på arbejde eller i skole, og i stedet fokusere på morgen og eftermiddag hvor folk har fået fri.

 

Fandt du dette indlæg nyttigt?..

.. så gør mig en tjeneste og brug din ny fundne viden og del dette indlæg på dit fortrukne sociale medie, det er god karma :)

 

Udgivet af Magger It Solutions Magger It Solutions Lille Logo

Nyligt tilføjet blogpost

Unoeuro rabatkode

Unoeuro rabatkode

Få 3 måneders gratis webhotel hos Unoeuro med denne rabatkode.

15. Mar 2017

Læs mere

Hvornår skal man poste på de sociale medier?

Hvornår skal man poste på de sociale medier?

I dette indlæg vil jeg gennemgå nogle forskellige sociale medier, og hvornår det er optimalt at poste sine opslag.

25. Nov 2016

Læs mere

SSL certifikater

SSL certifikater

Du kender den nok, den lille grønne hængelås som du ser på flere og flere hjemmesider, men hvad betyder det? og er det noget du selv skal have?

23. Nov 2016

Læs mere